Ostor, kockacukor vagy valami más? Az értékesítési ösztönzőrendszer hiányzó tényezői

2024 augusztus 14.

Hasznos útravalóként hoztuk el a Sales Excellence Team tagok beszélgetéseiből a gondolatot, miszerint ami nem kerül be az értékesítési KPI célok közé, az olyan, mintha nem is létezne. Számtalan esetben találkoztunk azzal a jelenséggel, hogy valami nem működik jól a vezetés szemszögéből, az értékesítők meg más mozit néznek. A jelenség mélyére ásva többször kiderítettük, hogy a cél az értékesítők felé egyszerűen nincs fókuszba helyezve, beépítve az ösztönzőrendszerbe.

A teljesítményt menedzselni kell, ez kérdésen felül áll, a fejtörés inkább ezután következik. Hogyan, milyen eszközökkel lehet leghatékonyabban motiválni a kollégákat a célok elérése érdekében? Ostorral, kockacukorral, vagy valami egészen mással? Vizsgáljuk meg közelebbről a különböző megközelítéseket:

🪢 Az ostor: következménymenedzsment

A következménymenedzsmentről általában negatív asszociációnk vannak, pedig nemcsak büntető jellegű lehet, hanem pozitív megerősítést is alkalmazhat! Hibázni egyáltalán nem ciki – biztosítsd a beosztottadat, hogy a tanulópénz kincset ér a fejlődés szempontjából!

🍭 A kockacukor: valóban olyan mézédes az áhított kockacukor?

Az anyagi ösztönzők, mint a bónuszok és jutalmak, továbbra is fontos szerepet játszanak az értékesítők motiválásában. A kollégákat is megkérdezve alakítsd ki úgy a rendszert, hogy az anyagi ösztönzők könnyen érthetők, igazságosak legyenek, és alkalmazkodjanak az értékesítők teljesítményéhez és az aktuális piaci környezethez. Az anyagi ösztönzőknek rövid és hosszútávon is működőképesnek kell lennie – más és más a szerepe az egyes juttatási elemeknek: lojalitás, munkatárs megtartása, ugyanakkor a minőségi szempontokat is figyelembe kell venni!

Azonban a nem anyagi juttatások, mint az elismerés és a megbecsülés, ugyanolyan fontosak. Az anyagi és nem anyagi ösztönzők egyensúlya elengedhetetlen ahhoz, hogy elkerüljük a túlzott stresszt és a kiégést, valamint csökkentsük a fluktuációt és növeljük az eredményességet. Csak így lehet édes a kockacukor és itt jön képbe a harmadik tényező:

🐦‍🔥 Valami más: bizalom, elismerés és érzelmi támogatás

A modern vezetés egyik alappillére az emberi kapcsolatok kiemelkedő menedzsmentje. A közös élmények és a bizalom alapú kapcsolatok kulcsfontosságúak egy hatékony értékesítési csapat kialakításában. Az értékesítők azonosulása a céggel és a termékkel növeli a lojalitást és erősíti a csapatösszetartást. Egy jól szervezett csapatépítő rendezvény például sokkal hatékonyabb lehet, mint egy egyszeri célprémium. Az érzelmekre építve, közös élmények szervezésével magasabb szintű elkötelezettséget érhetsz el.

ösztönző rendszerek

A munkahelyi elégedettséget és elégedetlenséget okozó tényezők függetlenek egymástól. A higiénés tényezők önmagukban nem elegendőek a sikeres motiváláshoz, azonban hiányuk elégedetlenséget okoznak. A higiénés tényezők mellett a motivátorok megléte kulcsfontosságú ahhoz, hogy a közömbös, neutrális állapotból elkötelezetté és lelkessé váljanak a kollégák. Használd Herzberg kéttényezős modelljét:

Herzberg kéttényező smodellje ösztönzőrendszer
Herzberg kéttényezős modellje

Az értékesítési teljesítmény menedzsmentjének hatékonysága nagymértékben függ attól, hogy milyen motivációs eszközöket alkalmazunk. Az azonosulás és érzelmi kapcsolatok kiépítése, az anyagi és nem anyagi ösztönzők egyensúlyának megtalálása, valamint a pozitív következménymenedzsment mind hozzájárulhatnak a csapat hatékonyságának és elkötelezettségének növeléséhez. A bizalom mindennek az alapjául szolgál, és a hosszú távon fenntartható motiváció érdekében fontos a megfelelő egyensúly megtalálása.

Ha szeretnéd tuningolni az ösztönző rendszered, vedd fel velünk a kapcsolatot az info@x-sight-hu email címen, és egyeztessünk a részletekről!
Bevásárlókosár
Nincs termék a kosaradban!
Vásárlás folytatása
0