Keresés

Márpedig ez nem 21 nap lesz!

2019 október 27.
Úton egy új szokás kialakítása és megtartása felé – 5 tipp a sikerhez

Az emberek legtöbbször gondolnak egyet, és hirtelen változásokat akarnak hozni az életükbe. Ilyenkor jellemzően több új szokást is próbálnak egyszerre kialakítani, ráadásul általában rövid távú, azonnali siker érzésére és gyors eredményekre fókuszálva. A szokások megtartása és fenntartása sokszor kevesebb hangsúlyt kap, pedig az eredeti cél valahol erről szól. Tapasztalatunk szerint, ezek közül egy sem szokott megmaradni néhány hét, esetleg hónapnál tovább. Az internet végtelen tengerében rengeteg olyan bejegyzést, cikket lehet olvasni kész praktikákról, előre kitalált módszerekről, arról, hogy hogyan is kell megtervezetten, kijelölt időintervallumon belül bevezetni egy új szokást. Ez csupa mellébeszélés.

„Új képességeket megtanulni, és új szokásokat kialakítani nem fogsz tudni anélkül, hogy te magad ne akarnád azt igazán”
Mindenki különböző idő alatt és módszerrel tudja elsajátítani ugyanazt a szokást, nem általánosíthatunk egy ilyen időszakot, ami minden emberre érvényes lenne. Szerintünk nincs erre egy előre megírt, valóban hatékony recept.
Ugyanakkor, tudunk olyan praktikákat, amik biztosan hozzájárulnak a sikerhez:

1. Legyen egy hosszú távú célod!
Hosszú távú cél nélkül ez az egész csak a levegőben fog lógni. Kell, hogy tudd magad tartani valamilyen eredményhez, amihez képest azt mondhatod, hogy jó úton haladsz, elérted a mérföldköveket és végül kialakult egy új szokásod. A jól bevált SMART célmeghatározás módszer kiválóan alkalmazható:
S (Specific) – Konkrétumokat tartalmaz
Mindent a lehető legkonkrétabban fogalmazz meg, részletesen és pontosan.
M (Measurable) – Mérhető
Ami nem mérhető, annál nehéz ellenőrizni, hogy egyáltalán elértük-e. Írd le, hogy mit is vársz magadtól ennek érdekében, és ezeket rendszeresen kövesd nyomon. Javasoljuk, hogy legalább egy magadhoz közel álló embert avass be, és legyen ő is melletted ezeknél az alkalmaknál.
A (Achievable) – Elérhető
Ne állíts magad elé rögtön nagyra törő álmokat, hiába hangzatos, amit bevállaltál de ha irreális elképzeléseket hajszolsz, szinte biztos, hogy folyamatos csalódásokba fog torkollni. Kezd kisebb feladatokkal és szépen lassan, de biztosan tedd magasabbra a lécet.
R (Relevant) – Releváns
Valami, amiben komolyan hiszel. A célod legyen hozzád közel álló, és nagyon fontos, hogy a illeszkedjen mind a jelenlegi élethelyzetedhez, és járuljon hozzá a jövőképedhez.
T (Time-boxed) – Határidőhöz kötött
A legtöbb ember nem szeret határidőket betartani, de legalábbis igyekszik mindent az utolsó pillanatra hagyni. Éppen ezért célszerű már a fő célod határidejét visszabontani az egyes feladatok szintjére. Nézzünk egy konkrét példát: eljutottál odáig, hogy igazán elhatároztad magad, hogy mostantól minden reggel 1 órával korábban kelsz a hétköznapokon. Ez még nem elég. Meg kell fogalmaznod magadnak részletesen, lehetőleg írásban, hogy miért, mi a hosszútávú célod ezzel, mik lesznek a vízválasztó pontok. Korábban akarsz kelni, azért, hogy ezután nyugodtabb, egészségesebb, vagy egyszerűen csak tartalmasabb legyen az életed? Mi a célod valójában?

2.Tervezz!
Ne akard spontán megoldani a változást! Tervezd meg, hogy mire szeretnéd fordítani ezt a plusz időt, energiát. A példánknál maradva, mit fogsz tenni ebben a 60 percben, különben nem lesz elég motivációd kikelni az ágyból. Szóval, szeretnéd, hogy legyen időd egy frissítő kocogásra, majd egy nyugodt reggelire, vagy éppen hamarabb akarsz beérni a munkahelyedre, hogy zavartalanul legyen időd megtervezni az aznapi teendőidet, még a nagy hajtás előtt.
Tipp: Ezeket a terveket mindenképpen írd be már jó előre a naptáradba is, hogy minden reggel kapj róla értesítést, és át tudd gondolni, hogy mi vár még rád aznap!
3. Tűzz ki mérföldköveket!
Nagyon fontos, hogy szakaszonként tükröt tudj tartani magadnak, hogy meddig jutottál és hogy állsz az induláshoz képest. Ha az elején elkezdted írásba foglalni céljaidat, akkor ez remek módja annak, hogy folytatni tudd ezt a jó szokást. Írd bele ezeket a rövid távú „mini” célokat, és amint elérted pipáld ki. Nagyszerű érzés lesz!
Tipp: Használj olyan alkalmazásokat, amit könnyen tudsz kezelni és egy kattintással, akár a reggeli kávé mellett ki is tudod pipálni az elért eredményeidet! Például: Goal Tracker & Habit List, Streaks, Goal Meter
4. Ne bízd el magad!
Már fél éve kitartóan dolgozol új szokásodon és nem jelent már kihívást ennek megfelelni, az nem jelenti azt, hogy mostantól elengedheted magad. Az, hogy valamiben már rutinosnak érzed magad, még nem elég ahhoz, hogy egy rossz napodon vagy egy gyengébb pillanatodban felül tudjon kerekedni rajtad a régi szokásod.
5. Ne félj kipróbálni és megtanulni új dolgokat!
Ha már nagyon jól megy a reggeli korán kelés, jöhet a következő lépcsőfok, kitalálod, hogy megtanulsz egy teljesen új dolgot, ami kihívást jelent és össze tudod kombinálni a célod elérésével, ebben az esetben legyen ez a kerékpározás. Tételezzük fel, hogy most tanulsz meg biciklizni,, és amikor már magabiztosan megy, a reggeli plusz idődet arra használod, hogy jó idő esetén kétkeréken menj dolgozni.
Állíts magad elé olyan kisebb kihívásokat, amelyek kimozdítanak a komfortzónádból még az előtt, hogy beleunnál az egészbe, és újra minden visszaállna a régi kerékvágásba. Ezek a dolgok rengeteg magabiztosságot és motivációt fognak adni az újdonságok megtartásához a mindennapokban. Egy új szokás kialakításánál célszerű mindig fokozatosan tovább lépni és arra nevelni magunkat, hogy folyamatosan feszegessük, illetve lépjük is át a határainkat. Biztosan te is érezted már, hogy egy helyzet kényelmetlen, ismeretlen, ijesztő, de tapasztalhattad a fizikai tüneteket is: a felgyorsuló szívverés, a tenyér izzadás, esetleg remegés. Végül, ahogy szépen lassan túljutunk ezen a holtponton, egyre könnyebb lesz, egyre csak megnyugszik minden az adott helyzetben, annál ismerősebb és kényelmesebb lesz.

Tipp: Keress olyan tevékenységeket, amit eddig még sosem próbáltál ki, de ne gondolj rögtön a legnagyobb félelmeidre. Fokozatosan keress olyan kihívásokat, ami mindig is érdekelt, de eddig sosem próbáltad ki, így később már könnyebben fogod venni a nagyobb akadályokat is. Ehhez kiváló támogatást találhatsz akár a terveddel kapcsolatos youtube videón/csatornán keresztül is, így teljesen egyedül, otthoni körülmények között is lehetőséget kapsz új dolgokat megtanulni!
Végül pedig ne feledd, mindez csak úgy működhet amíg te magad is határozottan úgy gondolod, hogy változást szeretnél elérni az életedben. Mások nyomására vagy megfelelési kényszerből fakadóan sosem érhetsz el tartós változást – mindig csak egy plusz teher lesz számodra, amit az első adott pillanatban el fogsz engedni, amint a rád nehezedő nyomás megszűnik. A hosszútávú motivációt magadnak kell generálnod!